Wednesday, November 18, 2009

setelah sekian lama....






salam... n hye...

agak lama jg m'hilang... (drpd blogging.. hehe)... passwrd suma pun hampir lupa.. isyh3... bkan xda idea untuk mngarang.. cuma... bsy tahap cipan... haha...



semester ni... aq bnyak amik subjek praktikal.. hurm.. dr awal sem dah bsy ngan latihan... ada gak join projek kolej... tp.. komitmen x bnyak sngat... jadual berbagi2.. huh... projek kolej sem ni.. aq jadi chipsmore... kejap ada, kejap xda.. tp alhamdulillah, projek berjalan dengan lancar dan agak baik juga la..










berbalik pd latihan.. sem ni, aq amik subjek praktik pementasan n produksi video ( ada g subjek lain,tp ni jak yg melibatkan latihan.. hehe.. ).. untuk subjek praktik pementasan, aq terlibat dalam produksi teater "obsesi"... memang obses la time tu.. tiap-tiap hari n tiap-tiap malam masuk studio.. ( macam pelakon pro plak.. haha ).. badan pun dah sakit2.. pergerakan lakon bukan calang2.. humm.. aq, dr yg keras cam kayu, dah tau camana nak buat gerakan2 yg dramatik.. fuiyooo...











dalam produksi video pula.. watak aq amat mencabar, walaupun dialog kurang, tapi aq terpaksa buat aksi-aksi yg berbahaya... terutamanya dalam babak mimpi, iaitu time lawan ngan sumo.. huiyoo.. dah lah rakan lakon tu besar.. aq ni apa lah sngat.. haha... tp, disebabkan kami dah buat latihan sebelum rakaman.. jd, masalah pun xda.. hehe.. alhamdulillah.. setelah 2 hari rakaman... hasilnya amat baik.. err. walaupun masih ada yg perlu diperbaiki oleh kami.

cerita pasal teater pula.. selesai saja rakaman video, komitmen terarah kepada latihan teater.. oh ya, watak aq dalam teater ni kecil jak sebenarnya.. haha... jadi "wakil petani"... tp, disebabkan peranan korus, bnyak gerakan yg perlu dilakukan.. adeh...




dalam teater ni, aq terlibat juga dalam grup set dan props.. kami ditugaskan membuat set untuk produksi tersebut.. hurm.. dengan itu, peranan aq mnjadi lebih berat... dengan latihan dan pertukangan ( set ) huh.. dah la set teater ni besar n rumit.. nasib baiklah ada along ( pemilik Truss Eight Props
Studio ) yg mmbantu..



alhamdulillah, pementasan teater ni berjalan dengan lancar.. sambutan pun amat
menggalakkan..

untuk subjek lain, alhamdulillah juga... walaupun kebnyakannya dibuat selepas pementasan teater ( last minute )..tp.. hasilnya boleh berada pada tahap "baik".. hehe...

aq harap, untuk subjek sem ni, xda lah dapat di bawah C.. insyaALLAH..

Thursday, July 9, 2009

b'AkhiRnya MHS 09/10.... bMulanya MMP



saLam...

huh.. sGala peNAt leLah teLAh pun b'aKhir..
seteLAh b'minGgu2 mLakukan pSiapan utK MHS lePas...
sKarang PMs boLehlah beRehat...
uppsss... aDE lg...
Kali ni MMP pLk mJelma..
tp.. PMs bLehlah Rehat sKit.. coZ aDew JR yg mBantu sBagai aNAk biRo.. bBalik Pd MHS...
MHS kali aMat n aGak mBosankn...
aPew xnya... eSOk nak sTart... mEeting tgmPar plK dBuat...
iNgat adEw sBarang beriTA baiK ..
ruPa2nYew.. berIta brUk yg tHidang...
mLm tu bLehlah nmPak, PMs suMe x pUas haTi n tKejut ( agak arr )
deNgan berita yg dTerima...
suMe atiViti dJlankan d pEringkat KoLej ( bapuCk arr.. buhSan giLerrr )
sgALa pLan yg dBentang btuKar seRta merta..
1 lg beRita yg aMat mduka citakan iaLAh..
suMe mnuSia yg Dtg kt koLej ni ( Tuanku Bahiyah Residential College : 2nd ) keNe paKAi toPeng...
dAn seBAb seGala seBab sume ni adLAh... influenza A H1N1...
koNonnya ( faKta kot ).. adew susPek d PPUm... hurmmm
ciT... x bLeh tahaN.. seGAla peNAt LeLah bt psiaPAn mnJadi siA2 ( pd muLanyew )...

hurmm.. 28hb... dTglah maNusia bertopEng ke KKTB... bDuyun2..
keSian~... PMs pon bKeje dLm k'adAn muLut n Hidung tTutup...
O2 aGak kuRang dTerima maSUk ke pepAru.. pitam dowh...
apa Leh bt... aRahan tetap aRahan..
ni Pun untuk keSihatan n kebAjikn beRsama....
hemmm... sPanjang s'Hari pnDaftaran... pelBagai raGam mnUsia leh kTe jumpew..
tMasuklah iBu baPa yg x Reti nak bSabar....
isk. mCm2 lah...
bDak2 plAk.. adEw yg Manja amat.. huhu... uMur dah bRape masih bperangai bdak2...
susah...


sPanjang MHS... huRm.. amatlaH diNgin...
mgKin seBab toPeng n Modul yg sngAt mmBosankan...
soWEy adik2.. kTorg PMs ni xDe mase nak Rncang yg tBaik utk korg pd saaT2 aKhir...
huhu... tRima je Lah ek... bBaloi ar kTorg adEw.. kLu x.. sApe nak uRus suMe pnDAftaran koRAng kt UM ni.. kaNg x sTdy la koRang... hArap faham...

ok... hurrmm.. wLubgaimanapon.... aDik jR ni mmg beSh...
adew Ar sgeLintir yg x mmBantu... hehE... thAnks kPd adIk2 yg sPorting...






haRi t'aKhir ke DTc... ni lah 1st n d Last adik2 ni mLakukan Sap@cheers..
dePan koLej laiN pLak tu.. waKtu ni leH nmPak adiK2 ni x biaSe n kaKuh...
cheer leader pon xtau nak watpe... huhu... nasiB bek aDew aKak2 n abG PM yg "push".. huhu
tp.. pape pun kiRa ok Lah.. coz 1 ari jer g DTc.. haha...

heRm.. sKang ni... PMs sibuk ngan MMP plak... huhu... aDIk2 yg terPilih @ dseRap masuk jd aJK tu, ktOrg haRAp koRg beri kerjsama yg meLatop!!.. hehehe..
kTa geGarkan MMP 09/10.. yeah!!! bluRb!!~

haha.. tu je Lah nak ku kongsikan...

saLAm...

Saturday, May 2, 2009

Doa Untuk Kedua Orang Tua




Ya Allah,
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah, Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas didikan mereka padaku dan
Pahala yang besar atas kesayangan yang mereka limpahkan padaku, peliharalah mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku, atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku, jadikanlah itu semua penyebab rontotnya dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala kebaikan mereka dengan perkenan-Mu ya Allah, hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi syafa'at untuk mereka, sehingga kami semua berkumpul bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.

Amin Ya Rabbul Alamin..

Hati Seorang Kekasih Lelaki


sumber: di ambil dari web VirtualFriends

Bila lelaki benar-benar jatuh cinta dan setia pada kekasihnya dengan ikhlas, perubahan sikapnya amat mengejutkan. Hati lelaki yg dianggap keras selama ni, tiba-tiba semulajadi menjadi selembut kapas apabila sudah jatuh cinta dengan relanya

Bahkan lelaki yg mabuk cinta sanggup berkorban dan buat ape sahaja utk kekasihnye. sekeras manepun hati lelaki ia akan mengalirkan air mata apabila hati dilukai. Utk melihat lelaki menangis amatlah payah, diantara tanda-tanda lelaki yg jatuh cinta dengan hebat ialah:

1. Dia bersungguh-sungguh melakukan sesuatu utk kekasihnye dengan rela bukan kerana terpaksa.

2. Dia sentiasa ingin menghiburkan hati kekasihnye dan berubah menjadi org yg kuat bercakap.

3. Dia banyak menasihati kekasihnye kerana dia sayangkan kekasihnye

4. Dia akan berusaha mengongkong kebebasan kekasihnye kerana perasaan cemburunye yg meluap-luap

5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnye

6. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnye kerana dia sentiasa berasa curiga.

7. Dia tidak suki lelaki lain rapat dengan kekasihnye.

8. Dia mudah rasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnye tidak menumpukan sepenuh perhatian padanye.

9. Adakalanye dia seperti seorg anak kecil yg meminta perhatian kerana dia mahukan kekasihnye melayannye lebih dari org lain.

10. Dia menjadi org yg paling rajin dan sanggup menbantu kekasihnye melakukan ape saja.

11. Dia pandai merajuk hati kerana ingin dipujuk oleh kekasihnye.

12. Dia akan menggelabah apabila kekasihnye berjauhan daripadanye terlalu lama

13. Dia sentiasa memastikan keselamatan kekasihnye.

14. Dia mementingkan kekasihnye dari dirinye sendiri.

15. Dia kerap bertanya adakan kekasihnye mencintainye kerana dia merasa kasihnye lebih kuat dari kekasihnye

16. Dia tidak akan melayan perempuan lain yg tidak ada urusan penting dengannye.

17. Dia akan cuba meluangkan lebih banyak masa dengan kekasihnye walaupun terpaksa menunggu kekasihnye dengan sabar

18. Dia membanggakan kekasihnye depan org lain.

19. Kalau dia ditinggalkan oleh kekasihnye, ia akan berasa serik dan tidak percaya dengan cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharapkan kekasih kembali padanye.

20. Apabila timbul org kedua, dia akan hilang akal dan sanggup buat pe saja utk merebut kembali kekasihnye.

21. Dia menganggap kekasihnye sebagai org yg paling dipercayainye dan sanggup menyerahkan harta walaupun nyawa sendiri.

22. Dia tidak akan berlaku curang pada kekasihnye namun jikalau dia berbuat demikian itu bererti hatinye belum 100% mencintai kekasihnye.

23. Bukan semua lelaki sanggup menitiskan air mata hanya utk seorg perempuan...

Sunday, April 19, 2009

Costume Show!!

khamis lalu, kmi, plajar2 analisis busana dan tatarias telah mengadakan 1 pertnjukkn costume.
terdapat 11 "couple" yg dinilai.

kmi diarahkn untuk mmbuat kostum bdasarkan watak dlm mana2 skrip yg kmi pilih. kostum tsbt hendaklh dibuat drpda kain 2 meter pnjang. kostum tsbt jg x bleh djahit/cntum drpda 2 helai kain yg bebeza ( pening gak, camana nak jahit bju mcm tu.. huhu )..

pljar2 dinilai bdasarkn pmbntangan n jwan kpda soalan2 yg dajukan oleh juri ( lec ).. semasa pmbntangan.. selain itu, teknik mmbuat jg d'ambil kira.. plajar2 jga perlu mnediakan lakaran design kostum.

aQ dn pasangan aq azrol @ spark, memilih untuk mmbuat kostum "Puck", iaitu watak pari2 dalm cerita " a Midsummer's night DreAm"...



video

proses membuat ( huhu.... )



ngan pn eLezaa ( lec )



aq ngan azrol ( designer bsama )

Monday, April 13, 2009

fiNaL yg mnDebaRkan!!!

huh.. dah dKat fiNaL neh....
psiApan yg aq Lakukan x bRapa mnCabaR... cMana nak dPat poiNter yg gmPaQ... huhu..
pls lah... asSgnment yg bLmBak pon x siAp2 g... huhu..
fiNaL deSiGn tuk kostum pla, bRu dPt smLm.. ( 12hb ) huhu... ni poN x cUt n jaHit lg...
khaMIs dah sHow. huhu.. seT peNtas pon x siAP2 g...
cMana neh!!!!....huhu... hehe.. naSib baiK... amik 3 jer suBjek yg aDew paPer.. yg laiN pRaktikal.. haha... TP!!!.... huhuh... suKar nak dkatakan.. aPew2 pon cm xda "gerakan"... hoho...
apa2 pon... kPada reRAkan.. aLL d beST dLm eXam koRAng... fiGht-to-oH!!!!!

Monday, April 6, 2009

benDera Sabah dibaKAr??!!!!!

bDera saBah dibAkaR??!!

di Mna sMangat patrioTik kLu p'Laku t'seBut aDalah raKyat tmPatan...
kLu rakYat aSing... di mNa raSa hoRmat meReka tHadap neGAra/neGeri yg mNJadi pRiuk nASi meREka??

mNurut suMber..
di LaHad daTu.. tDapat sKumpulan leLaki yg bTIndak mmBakar bNdera Sabah seWaktu m'aDakan pHimpunan haRam.. dKatakan tDapat 6 heLai bNdeRA yg mNjadi "manGsa" kumPulan terSebut.. meReka tdiRi drPada leLaki b'umur 14-41 thun..

kuMpulan leLaki tsebut mNgaku bHwa meReka meRupakan Waris k'sultanan Sulu yg Kononnya inGin mNuntut semuLa saBah.. kLu la meReka inGinkan saBAh seMuLA, keNApa x lakukan sebeLum merDeka lagi? kNapa inGin mNuntutya seTeLah saBah mmBAngun s'iRing dNgan neGeri2 laiN... nmPAk sAngat meReka ni iNgin mNgaMbil keSempatan dLm kSempitan.... x sedar deK unTUng!!! daH bKerJa kaT "taNAh" oRang!! huh..

aQ haRap pngKhiaNat2 ( klu rkyat tmpatan ) or pNjenayah2!! tu diAMbil tNdaKAn yg seWAjar n sKeras2nya... pKara ni teLah mnCabar kDaulatan nEgaRA!!! jNgan biArkan oRg Lain amBil keSEmpatan d'ataS kMajuan yg kiTA usaHakan seLama ini.... LUv saBAh, LUv maLAysia!!!!

Thursday, April 2, 2009

b'akHirnya p'JuangaN ku di dLam FesEni 08/09

saLAm....

feSeni tHun ni mRupakan pNglamAn 1st aQ...
stELAh b'buLan2 mMerah peLuh n kERingat ( x sMa kew??? )... n wLaupun haSilnya m'Dukacita kn, nMun bNyak p'aJAran n p'tahuan yg aQ p'oleh..

aDa aCara yg aQ jOin dLm fEseni ni... teAter n BoRia.. mLangnya, er.. xDew reZeki.... teAter dPat tmPat k3e 4th... n boRia xTau num bRapew... ngehehe...
tp... xPew.. Thun dPan Masih Leh cuBa Lg... orG kta.. d Mana aDa kMahuan d sTu aDa Jln... n Kta mRancang Tuhan yg TntuKan... jDkan kKlahan tHun ni sBagai titik toLAk n baTu LoncaTAn tuk kiTa mPbaiki kLemahan n kKurangan yg aDa pd tHun hDapan...

sBarnya, teAter kTa dAh mNang, coZ.. Walaupun x dPt tmPat dLm feSeni, teATer kTa teLah mNdpat tWaran utKmBuat pSembHAn d KpS smPena aCara yg d'anjUrkan oLeh piHak koLej 11th.. siAP dNgan ByaRan pLak tu.. sLain iTu, pUjian jG bNyak d Lemparkan ( lain mcm jew bunyi ) wLAupon kTa x mNang....



pSukan BoRia......


dHArap reRakan sKAlian, JganlAh bPutus aSa n M'uNdur diRi... bNGkitkan smAngat.. Hrumkan nMa koLej... "fight-to-oh!!"... kPada waRga 2Nd, tRuskan mNyokong kELab kBudayaan kkTb!!!

jmPa lg d feSeni taHun dPAn!!!

Thursday, March 19, 2009

teAter muZikal iBu Zain

salam~

plajar2 reka set n props

smlm.. 18hb mac.. aq n bebudak draMa yg aMik kuRsus reKa seT n Props bRmai2 ke Malaysia Tourism Centre untk meNonton teaTer muzikal Ibu Zain n mKaji seT n Props yg dGunakan.. teater brmula pd pkul 8.30 mlm...

bCerita mNgenai teAter tsebut..

pLakon tdiRi drPada pLakon2 tkeNAl spt, dtUk raHim raZali, dTuk jaLaludin hAssan, datin naTasHa hudSon, n raMai lg. teater tseBut bkiSar ttg kisAh hiDup s'oRang tokOh prempuan yg dkenali sbgai ibu zain..

bdasarkn pmaham aQ setelah mnonton teater tsebut...

smasa kecilnya, ibu zain mrupakan s'org bdak prmpuan yg lincah n gmar bmain bsama bdak2 lelaki. ktika bsekolah bliau mrupakan s'org plajar yg pintar n dsukai oleh gurunya iaitu miss ruth ( lakonan Natasha hudson ).. oleh krana kpntarannya n telah hbis mmpelajari kitab injil, miss shelleber ( lakonan aVaa Vanja ) ingin mjaDikannya mubaligh/pndakwah skali gus mmasukkn ibu zain k dalm agama krstian..ttp, atas doa n tnjuk ajar ayahnya serta kbijaksaannya, dia memilih agama islam sbg pegangannya.. pd awlnya, ibu zain bcita2 ingin mnjadi s'orang doktor.. nmun, pd usia 13 thun, bliau tlah mjdi s'org guru muda.. bliau mngajar anak2 kg. stelah bbrapa tahun mnjadi guru, bliau tlah dhantar kbeberapa daerah d johor n bjaya mbuka bberapa sekolah prmpuan d sana. bliau jg tlah mnjadi yg dptua ptubuhan guru2 prmpuan melayu smnnjung ( x slap aq lah. hehe).. nmun, dsbbkan hdupnya yg msih "single".. dia telah d fitnah iaitu kononnya s'org prmpuan curang... dssbkan tdk tahan fitnah tsbut.. bliau tlah bstuju mnjadi isteri kpada guru bhasa arabnya iaitu cikgu amin.. bliau jg x kisah jka mnjadi isteri kdua... pd zaman ptdbiran dto onn jaafar.. beliau mmegang bnyak jwatn penting dlam UMNO...

itu jer yg aq boleh bgtau... klu nak tau lebih lnjut.. datang lah ke Malaysia Tourism Centre.. tiket boleh ddpati pda harga rm20... hari t'akhir psmbahan teater ini ialah pd 22 mac ini..





me kat depan gambar para pelakon




sblum pmentasan

Monday, March 16, 2009

mAtB1~~

salam...



MAtb1 atau Malam Anugerah Tuanku Bahiyah 1 telah d'adakan pd 14 mAc iaitu pd hari sabtu d dEwan Umarak. MaTb1, adAlah bTjuan mmbEri phArgaan khas kPd p'huni2 kolej yg Bnyak m'beri komitmen spnjang sesi 2008/2009.



big fmily~

aCara mLm iTu bLangsung dngan meRiahnya.. dtMbah Lg dngAn hiaSan dwan yg mNarik.. pnErima2 aNugerah jg haDir dnGan bSeri2. mjLis jg bJln lanCar wLaupun tdpt sDikit ksiLapan tknikal.. hehe..Pd mLm itu, aQ sbGai aJK teknikal..



mizah, me n kak zati

mLm itu jg aQ mNerima aNugerah Bakat hArapan Seni.. hoho.. rasa mcmx layak jew.. rumet aQ pun Dpt gak.. AdHOc mnggu kMerdekaan teRbaik..

itu Jew Lah.. TahNiah kPd Pnerima2 aNugerAh...


ngan Kak Hannan


me n amal ( rumet )

Thursday, March 12, 2009

fiRe dRiLL~~~



11hb Februari 2009..

jwAtan kuaSA tnggi kolej Kdiaman tuAnku bahiYah teLah mnGadakan Latihan meNghadapi kBaran paDa pukuL 2.++ a.m...

pD wkTu kjaDian.. aQ n p-Dot brAda di "maPLey" sedaNg mniKmati kdiNginan miLo aiS.. aPabiLa LocenG kbakaran dBnyikan.. km dnGan pnTas m'Habiskn miLo yg telah d'order.. dLm k'adAan cemAs ( ngehehe ) smbiL b'Lenggang.. km pUn mnCari2 tmpaT yg sLamat utk bLindung, dan mnjumpai 1 kWasan yg rasanya mmg slamat.. iaiTu d tEnggaYun ( mmg dah dttpkan pon~).. aLhmDuLillah, aQ slamat.. bbrapa minit kmudian bRulah p-Dot n yg lenlain smPai.. n maSih raMai lg yg "berlari mnyelamatkn diRi"... mlngnya, tdPat jg pngHuni2 koLej yg daH mLecur n ada jg yg Dah rentuNG ( kesian~~)..


sLepas smUa pngHuni dah bkumpul.. ( x tmasuk yg g mcD, g umAh kwn, n yg x dpt dslamatkn ).. piHak bomBa, teLah mmbeRi sdiKit tunJuk aJar caRa2 mggunAkan aLat pmaDam aPi n caRa2 mmdamkn aPi.. aQ pon smPat gak jd "moDeL'' utk mmdam aPi..ngehehe.. pD pg itu jg, d'adakn mjLis pnympaian cnDerahati n pharGaan kPada wkil2 tinggkt yg pRihatin, bkerjasama, bddikasi n suma2 lah, serta kpada piHak bmBa yg dTang mmberi sdikit "ceramah''..

mJis tmat pd pukul 3.++ am..

selepas itu, aq, ijal@syah, n hazim pegi tngok pLwnan MUFC VS Internazionale..
ingatkan dPtLah tngok kklaHan MU.. hoho... tP x ksmpaian... erm... tp, JOSe jg pTut bbNgga dNgan anak2 buahnya ( intErnazionale@ inter milan ) kRana mmberia saingan yg sEngit Kpd MU..

pG td ga.. aQ tdo selepas sOLat suBuh.. n g Klas sbLum kol 10 am.. hoho..

Saturday, March 7, 2009

benGkeL Make-Up b'SAma J-Lo

salam...



pd 5hb feb,bru2 ni, PKUM adew mjemput s'org jurumekap tkenal iaitu JLO. bliau bnyak tlibat dlm pmbikinin filem d negara ini. bliau telah bkecimpung dalam bdang ni selama 18tahun. antara filem yg bliau tlbat ialah "antoo fighter", d dlm filem tersebut juga, bliau mmegang watak hantu " pontianak pondan"...


brbalik pd bengkel mekap tersebut....

kmi, pljar2 PKUM yg mngambil subjek analisis busana n tatarias, telah diajar n ttnjukkan cara2 mmbuat kesan luka, wajah mayat, n bnyak lg kesan2 khas dlm filem atau cerita...



selain itu, kmi jg dpkenalkan kpda jenis2 mekap n bhan2 yg dgunakan dlm pnghasilan kesan khas. antaranya, latex n temptu ( sejenis airbrush ), n alat2 mekap jenama MAC dll. kami jg dajar cara mmbuat darah tiruan.
selepas itu, kmi jg bkesempatan mmbuat sendiri kesan khas pada bhgian muka n tangan.
cara2 mmbuat kesan khas wajah mayat.


sbelum
(1) (2) (3)
.1. sapu latex pd muka .2. letak cebisan2 tisu n sapu lapisan latex kedua .3. keringkan

(4) (5) (6)

.4. "cover" garisan antara kulit muka n latex dngan mekap .5. warnakan latex spt yg dkhendaki .6. gnakan temptu ( airbrush ) utk kesan lbih baik

(7) (8) (9)
.7. tutup bgian mata dngn plaster, dn ulang cara 1 n 2 .8. warnakan bhgian mata .9. sapu darah truan untk kesan yg lebih baik

Monday, March 2, 2009

adakah ini aKu?


akU LaHir dLm bLan 9, aDakah iNi aKu????

SEPTEMBER

* Sangat bersopan santun & bertolak ansur.
* Sangat cermat, teliti & teratur.
* Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik.
* Pendiam tapi pandai bercakap.
* Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati.
* Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur.
* Kerja yang dilakukan sangat sempurna.
* Sangat sensitif yang tidak diketahui.
* orang yang banyak berfikir.
* Daya pentaakulan yang baik.
* Otak bijak & mudah belajar.
* Suka mencari maklumat.
* Kawal diri dari terlalu mengkritik.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Mudah memahami orang lain kerana banyak menyimpan rahsia.
* Suka sukan, hiburan & melancong.
* Kurang menunjukkan perasaannya.
* Terluka hatinya sangat lama disimpan.
* Terlalu memilih pasangan.
* Sukakan benda yang luas.
* Bersistematik

apa2 pon, hanYa aKu dan DIA jeW yg tAhu, dAn yg Lain, jGn niLai oRg dngAn pnDangan mAta tanpa Hati untuk mmAhami...

Sunday, March 1, 2009

pisang hijau



hye... aq nak kongsi resepi plak... antara pebret aq tem bulan posa.. hehe
pisang hijau adalah sejenis makan yang berasal dari sebuah daerah di indonesia iaitu ujung pandang. mkanan ini juga cukup terkenal di negeri sabah. mkanan ini cukup sinonim dengan masyarakat bugis x kira sama ada di indonesia, mahupun di malaysia.

antara bahan utama ialah:
  1. tepung gandum/beras
  2. tepung terigu
  3. santan cair n kental
  4. pisang raja
  5. daun pandan
  6. air
  7. gula n garam
cara membuat:

1. pisang hijau
  • - rebus pisang
  • - adun tepung gandum dngan air, cmpur sdikit pwarna hijau n daun pandan.
  • - masukkn adunan kedalam kuali dengan sedikit minyak, tipiskan adunan ( seperti membuat lempeng )
  • - keluarkan setelah mnjadi "lempeng", balut pisang tadi dengan menggulungnya. ( nampak seperti kuih lenggang )
2. kuah
  • masukkan/adunkan terpung terigu, santan,gula,garam n air.
  • masak adunan tadi sehingga mendidih
3. penyediaan
  • potong kecil pisang hijau tadi
  • jirus/tuang kuah ke dalam mangkuk
  • boleh disediakan dengan memasukkan ais n sirap.
pisang hijau di sabah kebiasaannya dicampur ke dalam ABC.

selamat mencuba.

KKAA 12, Kem Bukit Lagong...


aq ngan amal ( rumet )



dari kiri > : khairun, abg faiz, malek, am, mr. t, aq, amal, afiq, n hafiz


hye~~
tetiba jak join kem ni... ceritanya cam ni... 28 feb 2009, pd pukul 2.++ ptg, shazwan@wawan kol aq... "ash,tolong lukis backdrop kat D.U"... aq pon t'tnya2 " ada acara apa esok?".. hemm... dsbabkan mnat sngat melukis. aq pon stuju... ingtkan tolong stakat kat DU jew... tp d'ajak sekali ke kem bukit lagong selayang... pantang lepaskan peluang... aq pon ikut jew lar...

smpai kat kem tu... maka bmula lah tugas aq sbagai ajk biro dekorasi... mlm tu, ktorg pulun smpai pukul 5 pg.. hoho.... walaupun lukisan/hasil x sberapa... tp cukup memuaskan gak..
hehe.. x bestnyew... x dpt join jungle trekking... sebab~~ ngantuk sngat... aq n bbrapa adhoc lain smbung tdo kat surau kem... hehe.. bngun kol 10.++ pg... lapar... aq ngan REDha g mkn mee goreng... aq makan 2 bungkus.. tngah ari plak x mkn.. coz kenyang sngat..

ari tu ( tadi, 1 mac )... hujan lebat.... nasib tem tu suma dah habis... tnggal nak blik jew... hehe..
sempat gak bergambar ngan adhoc2, fasi2 n bdak2.. hehe..erm..lbih kurang pukul 7, sume dah blik... sprti biasa bila jln jauh... jauh pjlanan, gelap pmandangan.. celik jew mata, dah smpai kolej... sampai ke bilik.. aq n umet "amal" mkan maggi cup.. yeah!!!
~sekian~

Thursday, February 12, 2009

Kem kembara kasih 6, Kem Bina Negara, Alor Gajah, Melaka.

6 hb Feb. 2009

Nak djadikan cerita, pagi tu, aq ngan umate aq, Amal, bngun n sesiap. Konpius lak nak pakai jeans or tak. Last2, t’pakai gak. Haha. Pastu, kami reramai punggah brg g stesen bus um. Pak Lah kata, ktorg naik bas ekspress, 1st tu pnyalah seronok, alek2, bas sekolah plak yg smpai. Huh. Naik jer lar. Selesai isi beg2 yg btuah kat dlm bas, ktorg pun gerak ke destinasi yg dirancang “kem bina negara, alor gajah”.jauh pjalanan, gelap pmandangan.. pe tak, spnjang pjlanan tdo.. haha, buke jew mata dah smpai. Hehe.
Ktorg pun kemas beg n bw ke bilik, semua fasi n adhoc b’rebut katil. Hoho. Aq dapat gak katil atas. Selesai siapkn diri, beberapa ajk yg tlibat tmasuk aq, m’urus pndaftaran adik2. Happy bila tngok dorg sampai dngan senyuman. Hoho, ingatkan senyuman n “happy” sampai ke petang, rupe2nya tsekat tem LDK 1. Hoho. Pasif rupenya. Mlm tu, nasib la baik, partner aq kak as dah ada, x gak aq tekanan nak mlayan adik2 yg super pasif ni. Alhmdulillah, ada pningkatan.. rasa malu dah bkurang dlm kalangan mereka. Mlm tu plak, ada sesi bsama “kemkom” -spark.. risau lak adik2 jd down. Dah lah kene marah. Huh. Tem post mortem, bnyak keluhan dari abg2 n kak2 fasi, adik2 kebanyakannya “pasif”. Kitorg sepakat nak tunggu camana keadaan k’esokan arinya.

7 hb Feb. 2009


Pas jew kuliah subuh, aq n bbrapa fasi, mjlankan aktiviti senaman pagi, aq urus senam robik.. haha,Brantakan.. bt lak senaman snyum kat adik2.. cis, jd bdut jew rasanyew. Respon kurang. Ari ni, ada beberapa LDK yg x kurang menariknya. Alhamdulillah, sambutan dari adik2 m’galakkan. “kapasifan” dowg pun dah semakin kurang, Cuma, ada lah bbrapa org adik yg ntah camana nak kata,kepasifan mmg x leh nak ubah lah.. hoho.
Ptg ari, fasi, ajk n adik2 n guru2 suma terlibat dlm aktiviti jungle trekking. Penat tahap dewa, tp.. bbaloi gak lah. Adik2 pon happy. Hehe.
Cis, ingatkan “happy” tu sampai ke keesokan arinya.. tp, mlm tu ada 1 sesi iaitu “ one in a million”. Mesti adik2 happy bila dngar nama aktiviti tu.. malangya, dlm aktiviti tu, adik2 diarahkan untuk memilih ahli kumpulan yg mereka paling dibenci. Sedih gak tengok adik2 aq dlm kump “gelama”. Tnggok riak muka dowg, nmpak dowg ni x snggup nak tulis nama “member” dowg. Tp!! Yg bkin geramnyew, dorg men tulis jew, bila fasi “paksa”. X pikir langsung, patut ke x dowg undi member dowg tu. Hehe. Aq plak, bt2 muke marah. Majuk.. tmasuk gak dlm list calon2 plakon terbaik Hindustan. Tapi x layak menang. Coz abg afiq lg layak. Hahaha.
Mlm tu gak, adegan nangis-menangis dapat dilihat, sungguh bkesan lakonan dari beberapa org adhoc yg mnjadi plakon pmbantu mlm tu. (bad, topek@ska, n meme)… adik2 pun nangis t’esak2. Huh.. mantap skrip spontan yg dowg buat.

8 hb Feb. 2009


Sperti biasa, selepas solat n kuliah subuh, aq n fasi2 yg lain akan uruskan senaman. Ari ni slow gak, koz, abg teknkal bngun lewat. Ermm.. penat kot.. tapi. Trimas la kat abg joe, sbb bantu handle situasi pagi tu.
LDK dah hbis, so, adik2 kna bt graf khidupan tem kkk. Pastu bt kad kredit ( senarai turun nilai2 murni ahli2 kump). Adik2 jg d’arahkan utk menulis amanat mreka, hmpir sama ngan akur janji la jg. Then, yg t’akhir.. ktorg, fasi n adik2 dberi masa tuk bbual bicara, mluah parasaan, n mcm2 lah.. sedih plak.. dah la sesi t’akhir ngan adik2 sblum balik.. hoho
Selesai mkn tngah ari, ktorg buat sesi prpisahan utk adik2 dr smk bukit rambai,, sedih n bcampur geram lak. Ape tak, dah lah balik awal, x dpt lak sesama raih kan majlis pnutupan.
Alhmdulillah, majlis pnutupan ari tu sesangat lah “” bjalan lancar””… hehe… lambaian t’akhir utk adik2 dr skolah dang anum. Ajk2 suma bsmangat walaupun ada sdikit ksedihan, siap bt “sap” lg. selepas mnum ptg, ktorg bkemas utk balik. Selesai punggah brg, km pun bgerak mninggalkan kem yg bnyak mberi kenangan t’indah bt aq. Dsebabkan t’lalu penat, spanjang pjalanan tu, aq tdo jew..
Harapan aq selepas kem ni, semoga adik2 yg menyertai, dpt mmpelajari apa yg baik & yg telah dkongsi oleh abg2 & kak2 fasi. Diharap juga, adik2 mmperoleh kputusan2 yg cemerlang dalam exam, sekali gus dlm PMR nnt. Sekian..
adik2 kump Gelama

“ selautan kasih, segunung harapan”

Tuesday, January 27, 2009

taNGisan dLam huJan.....

erm.. "tangisan dalam hujan".. cerita ni aq sajew2 reka n tulis...
hehe...

ikuti cerita ini dari masa ke semasa yer.... aq x reti sngat dlm pnulisan ni...

ep.1

d sbuah taman p'mainan d tepi flat seri wangi ( men letak jew ).. s'org bdak pompuan iRa ( bkan nma s'bnar ) sdang duduk mngenang nasib. sdang iRa mnangis, hujan pla tetiba turun... time ni, iRa rasakan sperti alam tdak ingin mlihatnya b'sedih, lalu hujan turun & mbsahi tubuhnya untuk mnutup sgala ksedihannya.. iRa terus saja bmain buaian dlm hujan, skali skala iRa t'senyum s'akan2 tiada lngsung rasa sedih dlm dirinya.. iRa pulang sjurus hujan bhenti.

" iRa!! knapa basah kuyup ni!! dah tahu hujan, knapa x reti nak balik?? ingat ko tu masuh budak sekolah rendah lagi hah.? ", tengking amran ( ayah tiri iRa). iRa hnya tunduk & diam, s'akan2 mmbenarkan saja dirinya d'marahi oleh ayah tirinya itu.

amRan b'khwin dngan ibu iRa ( pn. Lina ) bbrapa bulan slepas pnceraian ibu bapanya.. smmngnya amRan tdak suka akan khadiran iRa. amRan jga s'org yg gila harta, sbb itulah dia mngahwini pn. Lina.

"weh!! ko pegi btkan aku kopi!!". jerit amRan lg.

iRa yg takut akan amRan segera masuk ke dapur mbncuh kopi, padahal dia blum pun mnyalin pakaian yg td basah dek hujan.selesai mmbncuh kopi. iRa kebilik & mbersihkan diri.

mlm itu, iRa tdak mkn bsama2, dia hnya bkurung d dlm bilik dn mngenang nasibnya. sejak ibu bapanya bcerai, iRa tidak lagi seriang dahulu. abg2nya yg slama ini mnjadi tman bmain & bkongsi cerita, sdah tdak bsama lg. abg2nya tnggal bsama ayahnya. iRa jg mula mnyendiri dr teman2 skolahnya. iRa jg mnjadi s'org gadis yg pendiam. p'ubahan sikapnya itu mula dsedari oleh guru kelasnya.

hari ini, iRa ke sekolah spt biasa, sedang dia bjlan melintasi bilik guru, dia dsapa oleh azLan.

" hye iRa. sihat ke ari ni?". sapa azLan ( aLan )

"hye.. sihat.." jawab iRa ringkas d'ikuti dgan snyum kecil.

"aq tmankan ko bleh?hehe"

iRa hnya angguk.

aLan bngung dngan plkuan iRa. stahu aLan, iRa mrupakan s'org yg peRiang & mdah d'dkati.
aLan mrupakn rakan skelas iRa. sjak bbrapa waktu ni, aLan sering phatikan iRa. dia jg mnydari p'ubahan sikap pada iRa.

d dlam kelas, iRa hnya b'dia. aLan mhampir iRa.

"hye iRa. iRa, nak tnya sikit bleh?" aLan cuba mcari kbenaran.

"erm.. tnya ar.. " jwb iRa tp trus tunduk k arah meja tulis.

"sejak 2 menjak ni, aq tngok ko murung jew. ada problem kew?". tnya aLan tanpa ragu.

"eh, xda ar. juz kurang sihat".

"aik.. td kata sihat, skang kurang sihat pla, hem... x kisah la" bcara aLan dlm hati..

"emm, mesti u ada problem ni kan.."

"mcm mana ko tau aq ada problem?".. tetap saja tunduk..

"sbb.. besa, klu ko kurg sihat pun, ko masih bleh tgelak & bt lawak, tp ni x, murung & diam jew"

"erm.. xda ar, aq ok jew juz ada problem ckit ngan ksihatan aq ni."

"owh, ok lar. aq saja tnya, risau kat ko, spm dah dkat, tkut result ko tjejas"

"xyah risau ar, aq ok jew".

"ok.. erm, klu ko ada problem, bgtau jew aq ek, kol aq ker. hehe"

iRa hnya anggup & mbalas dnga senyum kecil.

aLan smmgnya dah lama mnaruh hati kat iRa. bgitu jga iRa. tp, mereka hnya mndiamkn prasaan mreka.

spti kbiasan, iRa yg bbasikal pergi & blik sekolah akan terus pulang ke rumah.. tp, sejak bbrapa waktu ini, dia akan singgah d tman pmainan & bmain buaian. d situ lah dia akn mngenang nasibnya & mnenangkn dirinya. dari 1 sudut taman, aLan yg m'ekori iRa, terus mmerhatikan plakuan iRa. sdah bbrapa kali aLan mmerhatikan iRa. tp dia tdak mdekati iRa.

hari itu, iRa pulang lewat. ssmpai d rumah.........

( aduh, smbung lagi nnti ek.. hehe )

Sunday, January 25, 2009

kkk6!!!

fuh!!
kem pling bmakna dlm sem ni..
dlm kem ni aq bakal jd fasi..
1st tme ni..
pastu amik jwatan ktua biro skan plak..
huhu.. masih xtau nak bt pew..

harap2 kem yg bakal d'adakan d kem BTN alor gajah nnt
blangsung dngan aman n sjahtera..
xda gngguan alam, mahupun dr mana2 pihak

plajar2 yg bkal mnyertai plak,
harap2 bdak yg mudah d"kontrol"
hehe...

Tuesday, January 20, 2009

kputusan pilihan raya kampus (PRK)...

huh.. 1st time m'undi kat UM..
ingatkan susah sangat nak mbuang undi..
haha... senang jew rupanya..

tapi~...
kputusan PRK kali ini sngat m'dukacitakan...
pihak "sebelah sana" telah menang kawasan umum sebnyak 8 kerusi
b'banding Penggerak Mahasiswa, yg hanya menang 1 kerusi..

selepas PRK ini, sy harap apa yg d'janji2kan oleh calon2
tidak hanya manis dibibir sahaja..
kepada MPPUM akan datang...
buatlah perubahan kepada UM kita ini...

~sekian~

Sunday, January 18, 2009

macam-macam hal!! ( PRK UM )

b'brapa aRi lalu~
um kita dgemparkan dengan berita kepala babi
yg diletakkn di pintu surau API.

erm.. sapa lah yg snggup bbuat sdmikian
t'hadap rumah ALLAH yg suci n bersih.

pelbagai andaian boleh dbuat..
bg aQ... kmungkinan t'dapat pihak ke-3 yg ingin masuk campur
dlm Pilihan Raya Kampus ( PRK ) u. Malaya kali ini.
pihak t'sebut sngaja ingin m'kucar-kacirkan hubungan antara
mahasiswa di universiti ini.
bleh jadi gak, prkara ini didalangi oleh pihak dalam. erm.. malas nak ulas..

perkara ni tuhan jew yg tahu.
kepada pihak yg mendalangi kejadian tersebut,
insaf lah selagi pintu keinsafan masih terbuka.